Waarom moet de gehele ruit ijsvrij zijn om geen boete te krijgen?

Stukje vanuit RTL nieuws:
Op veel plekken moesten mensen vanochtend weer autoruiten krabben. De politie waarschuwt dat je geen ijs en condens op je ruiten mag hebben. De hele ruit moet ijsvrij zijn. "En niet een klein stukje."
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4945086/380-euro-boete-winter-auto-voorruit-ijsvrij

Op veel plekken wordt zelfs gesproken over 100% ijsvrij (en condensvrij). Hier staan hoge boetes op.
Nu snap ik heel goed dat als je niet voldoende zicht hebt, dat het gevaarlijk is. Zeker als mensen 10 cm2 vrij krabben om naar buiten te kijken. Maar ik heb ook al gehoord dat er boetes uitgedeeld worden als de hoekjes niet ijsvrij zijn. En dat snap ik niet. Als het regent, zorgen de wissers ook niet voor een 100% vrij zicht. Zeker als het hard regent. Waarom is het bij ijs dan wel de gehele voorruit en bij regen niet, terwijl de effecten (en het gevaar, want regen komt een stuk meer voor) minstens gelijk zijn?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis, de kranten dupliceren elkaars tekst. Het zijn de woorden van woordvoerders van de Politie Eenheid die graag extreme gedachtenkronkels ventileren en geen voeling hebben met de praktijk, alleen met de punten en de komma's. Zij ontlenen hun gelijk aan het geven van de meest extreme voorbeelden, het liefst met dodelijke afloop.
https://www.ad.nl/binnenland/krabben-of-betalen-wie-zijn-auto-niet-ijsvrij-maakt-riskeert-een-torenhoge-boete~ae5e2be9/
Het is de bekeurende agent die beoordeelt of er onvoldoende zicht is. Heel arbitrair trouwens. Maak na een bekeuring dus een foto van de ruiten. Na sneeuwval moet het dak van de auto bij vertrek wel sneeuwvrij zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
O jee, wij hebben een C1 om in de buurt te rijden. Als het miezert, de kleding vochtig is en ik in deze auto stap: onder het rijden ‘spontaan’ condens.
Ofwel, fijn als je dan een agent treft die op de strepen staat.
Inekez1
4 jaar geleden
@Simonsdochter, je zult maar een fietsend kind of een onschuldige voetganger 'treffen' ipv een agent... Behandel je ruiten aan de binnenzijde met anti-condens, zet gelijk na het starten allen ramen op een kier en de blower op de voorruit op de hoogste stand. Houd een rubber wisser en/of anti-condensdoek bij de hand. Stop zo nodig onderweg nog een keer om de ramen van condens te ontdoen als je dit niet veilig tijdens het rijden kunt verwijderen.
Inekez1
4 jaar geleden
Als de ruit nat is van de regen kun je er niet scherp meer door zien. Maar je kunt nog wel zien of er iets of iemand naast je is of ergens uit een zijstraat komt. Is de ruit bedekt met een laag ijs of sneeuw, dan zie je daardoor echt veel minder dan door een natte ruit. Daar komt bij dat sneeuw- en ijsresten tijdens het rijden ineens over je ruit kunnen gaan schuiven en zo plotseling je hele zicht belemmeren of een schrikreactie teweegbrengen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik stop zeker indien onverantwoord. Geen behoefte om iemand aan te rijden, wat een gedachte.
Maar sommige auto’s krijg je niet 100% ‘open’. Alle tips (die ik zeker uitvoer) geven geen 100% open ruiten.. Een serie van deze autootjes heeft gewoon een vochtprobleem.
Op de een of andere manier krijgen ze dat niet gedicht, ook de professionele garage. Indien je er dan vochtig instapt, is dat net teveel vocht, waardoor toch hier en daar de ruiten kunnen beslaan.
En ja, als je dan die agent treft (geen fietser, voetganger etc) kun je mooi bedrogen uitkomen.
Ondanks alle goede bedoelingen, maatregelen.

Antwoorden (1)

Politie:
Het heeft gewoon te maken met verkeersveiligheid, je wilt niet dat net een fietser in dat hoekje zit dat je niet ziet.
Uiteindelijk mag de agent die de boete uitschrijft beoordelen of je genoeg zicht hebt. Het blijft voor een deel arbitrair, net als bij gevaarlijk rijgedrag. Om nooit in de discussie te komen, en niet te spelen met levens, moet je er gewoon voor zorgen dat je ruit schoon is.
.
Er bestaan geen officiële richtlijnen waaraan de 'ijsvrije autoruit' moet voldoen. In de verkeerswet wordt enkel gesproken over: ‘de bestuurder niet voldoende zicht door de voorruit en/of de voorste zijruiten naar voren en opzij heeft’.
Ik heb even gekeken wat de regels in bijvoorbeeld Engeland zijn: ook hier moeten de ruiten volledig ijsvrij zijn als je geen bekeuring wilt krijgen. Daar staat in de wet echter ook enkel dat je goed zicht moet hebben als je rijdt.
Omdat het niet mogelijk is om 100% zicht te krijgen als het regent, kan hiervoor ondanks de onveiligheid geen verplichting gelden. Maar dat wil dus niet zeggen dat het voor ijs en sneeuw dan ook niet nodig is.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ook een fietser hoort niet in het hoekje te rijden waar hij net niet gezien wordt.
Thecis
4 jaar geleden
Maar de vraag blijft waarom er verschil zit in mate van zichtbaarheid die vereist wordt wanneer het gevroren heeft en wanneer het regent.
SimonV
4 jaar geleden
Dat heb ik toch vermeld? Regen vereist in principe ook 100% zichtbaarheid. Maar omdat dit niet mogelijk is, kan hiervoor geen verplichting gelden. Maar dat wil dus niet zeggen dat het voor ijs en sneeuw dan ook maar niet verplicht hoeft te zijn.
TurfGraver
4 jaar geleden
@JoanDArc, beetje moeilijk als zowel auto als fietser bewegen...